استاد شهید مطهرى در گفتاری با عنوان «فاطمه (س) نمونه کامل ازیک زن مسلمان» این گونه بیان داشته اند:
زهرا علیها السلام در جوانى از دنیا رفته است و از بس در آن زمان دشمنانش زیاد بودند، از آثار ایشان کم مانده است.
ولى خوشبختانه یک خطابه مفصل بسیار طولانى (در حدود یک ساعت) از ایشان در سن هجده سالگى (حد اکثر گفته اند بیست و هفت سالگى) باقى مانده که این خطابه را تنها شیعه روایت نمى کند، بغدادى در قرن سوم نقل کرده است.
همین یک خطابه کافى است که نشان بدهد:
زن مسلمان در عین اینکه حریم خودش را با مرد حفظ مى کند و خودش را به اصطلاح براى ارائه به مردان درست نمى کند،
معلوماتش چقدر است، ورود در اجتماع تا چه حد است.
خطبه حضرت زهرا علیه السلام توحید دارد در سطح توحید نهج البلاغه، یعنى در سطحى که دست فلاسفه به آن نمى رسد.
وقتى که درباره ذات حق و صفات حق صحبت مى کند، گویى در سطح بزرگترین فیلسوفان جهان است.
از بو على سینا ساخته نیست که اینطور خطبه بخواند.
یکدفعه وارد در فلسفه احکام مى شود:
خدا نماز را براى این واجب کرد، روزه را براى این واجب کرد، حج را براى این واجب کرد، امر بمعروف و نهى از منکر را براى این واجب کرد، زکات را براى این واجب کرد و ...
بعد شروع مى کند به ارزیابى قوم عرب قبل از اسلام و تحولى که اسلام در این قوم به وجود آورد که شما مردم عرب چنین و چنان بودید.
وضع زندگى مادى و معنوى آنها قبل از اسلام را بررسى مى کند و آنچه را که به وسیله پیغمبر از نظر زندگى مادى و معنوى به آنها ارزانى شده بود گوشزد مى نماید.
بعد در مقام استدلال و محاجّه بر مى آید.
-خطابه - او در مسجد مدینه در حضور هزاران نفر است، اما نمى رود بالاى منبر که- العیاذ باللَّه- خودنمایى کند.
سنت پیغمبر این بوده که زنها جدا مى نشستند و مردها جدا، و پرده اى بلند میان آنها کشیده مى شد.
زهراى اطهر از پشت پرده تمام سخنان خودش را گفت و زن و مرد مجلس را منقلب کرد.
این معناى آن چیزى است که ذکر کردیم؛
هم شخصیت دارد و هم عفاف، هم پاکى دارد و هم حریم،
مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (حماسه حسینى(۱ و ۲))، ج۱۷، ص: ۴۰۶-۴۰۵-
انتهای پیام
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/24810
تگ ها: